Sakisch Zwitserland

Saksisch Zwitserland

Saksisch Zwitserland…. “waar ligt dat?” hoor ik je al vragen….ik wist het althans niet tot de Malerweg in mijn vizier kwam. Aan de hand van beschrijvingen als ‘smalle kloven en eindeloze vlakten, betoverende valleien en zonnige hoogten, dromerige dorpen en levendige toeristensteden’ was ik meteen verkocht en werd de Waggie daarheen gemanoeuvreerd. Het is het land van tafelbergen, de Elbe, prachtige rotsformaties, heel veel trappen, ontelbare uitzichten, het ligt in het zuidoosten van Duitsland tegen de Tsjechische grens aan en ook niet zo heel ver van Polen op zo’n goede 9 uur rijden van Brussel.

Van de Malerweg zelf hebben we slechts met mondjesmaat geproefd want het was warm, bij temperaturen van meer dan 30 graden hielden we het liever rustig en werden de plannen aangepast….maar één ding is zeker : dit is een wandelpad dat we nog in zijn geheel willen afleggen.

We waren er absoluut niet alleen waardoor het vinden van een kampeerplaats niet zo vlot verliep. We vonden een pitch op ‘Campingplatz am Treidlerwegn’, een kleinschalige camping geperst tussen de Elbe en de spoorweg. De Elbe zorgde voor een mooi decor maar de spoorweg met bijhorend overwegbelletje hebben we, vooral ’s nachts dan, wel eens vervloekt.Maar verder was de camping ideaal gelegen voor het vertrek van onze wandelingen en ligt ze op een kwartiertje stappen van Königstein waar je de trein kan nemen of boodschappen doen.

Königstein

Onze eerste wandeling ging naar Königstein : een klein charmant stadje met bijhorende vesting, hoog boven op de rots gelegen. Deze laatste was dan ook het doel van de dag.

We vertrokken vroeg om de grootste warmte voor te zijn met eerst anderhalve kilometer langs de rivier met zicht op de vesting die daar hoog lag te blinken in de zon, we wisten dus waar naartoe!

Een gestaag klimmend bospad bracht ons onder aan de impressionante muren van de vesting, deels muur, deels rots…stevig zag het er in ieder geval wel uit.

Je kan met de lift naar boven maar wij kozen ervoor om binnen te gaan via de grote poort zoals  keizer Karel IV  dat in 1359 ook wel zal gedaan hebben, of hij net zoals wij onder de indruk was is een andere vraag natuurlijk.

Voor 15 euro kan je de vesting bezichtigen en het bezoek is zijn geld absoluut waard : de vesting zelf is netjes verzorgd en de uitzichten op de omgevende tafelbergen en over de Elbe zijn onbetaalbaar. In het complex zelf is er een restaurant, dus je zal alvast niet omkomen van honger of dorst.

Na het bezoek gingen we via de andere kant opnieuw via een bosweg naar Königstein waar we nog een terras vonden om te lunchen en nadien een plekje in de schaduw te zoeken voor de rest van de namiddag.

Gohrischstein

Hoewel we ‘het rustig aan gingen doen’ besloten we de volgende dag een tweede tafelberg te overwinnen. Gohrischstein staat beschreven als één van de leukere tafelbergen om bv. te doen met kinderen vanwege de vele laddertjes, donkere kloven en rotstrappen. Deze tafelberg is inderdaad een speeltuin voor iedereen die houdt van klimmen en klauteren.

De vergezichten zijn opnieuw magnifiek en kunnen alleen maar doen dromen van andere mooie wandelingen die er in dit gebied te doen zijn.

De weg ernaar toe gaat op en af via afwisselend bospaden en veldwegen. Na elke bocht wordt je getrakteerd op een nieuw decor.

In Gohrisch hadden we onze lunch in het Quartier 5 op het mooie terras achteraan. Nadien was het alleen nog maar bergaf tot aan de camping en konden we bij een verfrissend glas nagenieten en plannen maken voor morgen.

Onze wandelroute

Dresden

Tot vandaag was Dresden voor mij een nobele onbekende hoewel het toch de hoofdstad is van het deelgebied Saksen. De stad komt ook niet meteen voor op de lijsten van favoriete citytrips en nochtans zou ik dat na ons bezoek willen veranderen.

De ‘oude stad’ Dresden is een echt openluchtmuseum…in welke richting je je hoofd ook draait is er wel één of ander prachtig oud gebouw te vinden. Hoewel de stad in zijn geschiedenis tot 2 keer toe volledig vernield werd zijn de Dresdenaren erin geslaagd om hun stad volledig te herstellen zoals het vroeger was waardoor je echt de indruk hebt om in een andere tijd terecht gekomen te zijn.

Jos had dit stadsbezoek vakkundig voorbereid en bracht me langs alle belangrijke gebouwen in de oude stad .

De skyline van Dresden vanop de Augustusbrug is absoluut de moeite waard om er een omweg via de nieuwe stad voor te doen.

De Frauenkirche, die pas in 2005 volledig hersteld raakte, is een lutherse kerk met ringrond verschillende verdiepingen van waarop de parochianen de mis bijwonen. Het interieur is soberder dan de katholieke kerken die ik ken maar door zijn eenvoud zeker even mooi ( wat mij betreft natuurlijk).

Het meest indrukwekkend vond ik misschien wel Zwinger, een gans paleizencomplex in barokstijl dat bestaat uit een binnentuin, momenteel in restauratie, omgeven door een 8-tal prachtige gebouwen waar zich vandaag verschillende musea in bevinden. Het geheel geeft zeker een indruk van de grandeur van de vroegere oude stad. Als ik mijn ogen sluit zie ik de koetsen getrokken door mooie, fiere paarden komen aanrollen door de poorten en stappen de chique dames met hun prachtige jurken uit geholpen door hun edelmannen.

Verder kan ik jullie ook nog vertellen dat er ook plaats is voor een grote kerstmarkt dus een rede te meer om eventueel eens die kant uit te gaan rond de feestdagen. De combinatie van cultuur, kerst en winkelen lijkt me ideaal!

Hieronder vinden jullie de link naar de wandeling die wij maakten, deze route bracht ons bij zowat alle belangrijke gebouwen van Dresden. Als je geen musea bezoekt lijkt één dag ons voldoende om de stad te bezoeken.